Online Educa 2013: Nettbaserte e-læringskurs blir mer komplekse

1002044_10153521493555162_1697369019_n 1476630_10153527949660162_1137976308_n

Over 2100 deltakere fra 95 land deltok på den tradisjonsrike Online Educa-konferansen i Berlin 3. til 7. desember. Årets hovedtema var MOOC (Massive Open Online Courses). Er de dømt til å mislykkes eller kommet for å bli?, var spørsmålet panelet stilte. Og diskusjonene uteble ikke!

Konklusjonen er at det vil bestå, men i en mer kompleks form. Man tror at Big Data (komplekse data), vil gi en ekstra dimensjon i form av at studenter som følger et kurs, kan få tilgang til mer kunnskap, følge egen progress og kommunisere bedre med lærere og andre ved hjelp av databaseintegrasjon. Amazon og Netflix er noen av en rekke selskaper som bruker Big data, ved at de tipser kunder om andre produkter som kan være aktuelle basert på deres interesser, tidligere kjøp og hvilke trender som er i markedet. Mange tenker som HSH at løsningene bør være campusbasert, altså at undervisningen i størst mulig grad foregår på skolene, men at man bruker smarte løsninger for samarbeid og for å styrke læring i enkelte situasjoner.

Ellers var mange norske høgskoler og universiteter representert. UiS fløy ned 26 deltakere, noe som viser hvilken god arena Online Educa er. HSH var representert med tre personer.
– Her kan man lett knytte kontakter, utveksle erfaringer og delta på arrangementer hvor det er lagt opp til diskusjoner og praktiske øvelser, sier Christian Brekke og Martin Risvold som deltok på konferansen. Svein Ove Lysne var også med den første dagen.

1457520_10153526014335162_1804069149_n

F. v.: Martin Risvold og Christian Brekke (KABEL)

Man kunne velge blant en rekke foredrag innen blant annet Mooc, kreativitet og engasjement, moderne problemer – smarte løsninger, arbeid og livslang læring, e-læringsdesign, lyd, video og videoredigering.

Høgskolen Stord/Haugesund hadde som mål å knytte kontakter og drøfte ulike problemstillinger med andre deltakere, orientere oss om gode løsninger og ha møte med våre leverandører. Vi drøftet også hvordan man bør innrede et eget opptaksrom og hvordan vi kan forbedre lyd og filming på våre opptak. Ellers var det artig å prate med andre om trender, framtidsplaner og problemstillinger ved deres institusjon.

Les mer om Online Educa her: http://www.online-educa.com/